...SELAMAT DATANG DI GUNJHIE`LAND... Saran Dan Kritik Membangun Kami Tunggu ___ e-mail : gunjhie_land@yahoo.com ___ Phone number on +6285255869400

Kamis, 26 Januari 2012

Keistimewaan Wanita

Dalam banyak kasus, wanita dijadikan orang ke dua (second hand), bahkan peran dan penghormatannya acapkali juga di nomor duakan dari pada pria. Padahal menurut Nabi SAW seperti dlm haditsnya, banyak keistimewaan2 yg ada dlm diri perempuan, diantaranya : 

1. Doa wanita itu lebih makbul dari pada lelaki. Karena sifat penyayang yg lebih kuat dari pada lelaki. Ketika ditanya kpd Rasulullah SAW akan hal tsb, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang dari pada bapak, dan doa orang yg penyayang tdk akan sia2"

2. Wanita yg solehah (baik) itu lebih baik dari pada 1000 lelaki yg soleh. 

3. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu. 

4. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dlm pergaulan dgn mereka dan mendidik mereka dgn penuh rasa taqwa serta sikap bertanggung jawab, maka baginya adalah syurga. 

5. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu dan bapakmu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu. 

6. Dari pada Aisyah RA, "Barang siapa yg diuji dgn sesuatu dari pada anak2 perempuannya, lalu dia berbuat baik kpd mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya dari pada api neraka". 

7. Wanita yg taat berkhidmat kpd suaminya akan tertutuplah pintu2 neraka dan terbuka pintu2 syurga. Masuklah dari mana2pun pintu yg dia kehendaki dgn tdk dihisab. 

8. Wanita yg taat pd suaminya, maka semua ikan2 di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama dia taat kpd suaminya serta menjaga sholat dan puasanya. 

9. Aisyah RA berkata : "Aku bertanya kpd Rasulullah, siapakah yg lebih besar haknya thd wanita?" jawab Rasulullah SAW "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" jawab Rasulullah SAW, "Ibunya". 

10. Perempuan apabila sholat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta setia kpd suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana saja yg dikehendaki. 

11. Tiap perempuan yg menolong suaminya dlm urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dlm syurga terlebih dahulu dari pada suaminya yg jaraknya kurang lebih 10.000 tahun. 

12. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dlm rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dgn 1000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1000 kejahatan. 

13. Apabila telah lahir anaknya lalu di susuinya, maka bagi ibu itu setiap hari satu tegukan dari pada susunya diberi satu kebajikan.  

Subhanallah...beruntunglah kalian wahai kaum hawa
Comments
0 Comments

0 comments:

Posting Komentar

Dunia Kecilku

Gunjhie` Universe Slideshow: Gunjhie’s trip to Makassar, Sulawesi, Indonesia was created by TripAdvisor. See another Makassar slideshow. Create your own stunning free slideshow from your travel photos.

GUNJHIE`LAND

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...